Основи здоров‘я 5 клас

                            Узагальнення з теми:
 "Безпека в побуті і навколишньому середовищі"
Повторити параграфи 22-29

Виконати тести онлайн до 24.05 до 12.00


Вам потрібно перейти за посиланням .Вказати призвіще ,ім‘я і клас


 Посилання 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5827796









Безпека на  воді


 
Перейдіть за посиланням

Біля води
Закінчується навчальний рік, попереду довгі літні канікули. Береги річок, морів, озер, ставків — чудові місця для відпочинку, а плавання — один із найкорисніших видів руху. Однак не забувай, що відпочинок біля води потребує особливої обережності.
Напередодні літа ми зосередимося на тому, як передбачати небезпеки й уникати їх на берегах водойм, як не розгубитися і надати першу допомогу тому, хто перегрівся чи обпікся на сонці, переоцінив свої сили і кличе на допомогу

Кожний четвертий потерпілий на воді — це хлопець чи дівчина віком до 16 років.
Безпечний пляж
Передусім слід обрати безпечне місце для купання. Адже не кожна водойма чи ділянка берега підійде для цього.
Назви ознаки а) безпечного і б) небезпечного пляжу:
1) знак «Купатися заборонено»;
2) розлитий бензин, бите скло, інше побутове сміття;
3) тваринницька ферма, вигін для випасання худоби;
4) чистий берег (пісок, галька);
5) корчі у воді;
6) рятувальна служба, буйки, що обмежують акваторію для купання;
7) береги, укріплені бетонними плитами;
8) міст, причал, інші гідротехнічні споруди;
9) обривистий берег, стрімка течія;
10) замулене дно, зарості очерету.
Розглянь мал. 95. Які з цих місць не підходять для купання? Чому? Які ще ознаки безпечного і небезпечного пляжу можеш назвати?
Перевір себе на с. 174.
Мал. 95
До уваги любителів засмагати
Повітряні й сонячні ванни — найпопулярніші види загартовування, а легка засмага свідчить про те, що влітку ти чудово відпочив. Але засмагати треба обережно! Передусім пам’ятай про це, коли збираєшся до моря. Дехто першого ж дня перебуває на сонці забагато часу і цим псує собі решту відпочинку.
Опіки, теплові та сонячні удари — не дивина серед відпочивальників, які нехтують порадою лікарів не ходити на пляж з 10-ї до 16-ї години і збільшувати час перебування на сонці поступово, починаючи з 5—10 хвилин.

Останніми роками лікарі частіше попереджують про небезпеку сонячних променів і радять любителям засмагати користуватися сонцезахисними кремами та спреями. Вони й від опіків захистять, і засмага буде рівномірнішою (мал. 96). Сонцезахисні креми та спреї мають різні ступені захисту. У перші дні відпочинку користуйся тими, які мають ступінь захисту вище 20.
Якщо не вдалося уникнути опіку, шкіра почервоніла і болить, оброби уражені ділянки засобом для лікування поверхневих опіків і кілька днів захищай їх від сонця. У разі сильних опіків, коли плечі, спина, живіт, руки, ноги вкрилися пухирями, слід звернутися до лікаря. Проколювати ці пухирі у жодному разі не можна.
Ще один обов’язковий атрибут на пляжі — головний убір: капелюх, панама, бейсболка чи бандана. Він вбереже тебе від теплового і сонячного удару. Пам’ятай: голову треба неодмінно захистити!
Мал. 96
Потренуйтеся надавати домедичну допомогу у разі теплового чи сонячного удару. Якщо хтось відчув слабкість, сонливість, головний біль, спрагу, нудоту, дій так, як показано на мал. 97:
• відведи потерпілого у затінок;
• розстебни йому комірець, зніми з нього взуття;
• змочи обличчя і голову холодною водою або поклади на голову щось мокре й холодне;
• обмахуй його рушником чи газетою;
• дай випити мінеральної води;
• повідом медичному працівнику.
Мал. 97
Чотири «надто небезпечно»
Ось чотири «надто небезпечно», які міжнародна організація Червоний Хрест радить добре пам’ятати всім, хто збирається купатись. Небезпечно плавати, коли:
• ти надто втомлений;
• ти надто далеко від друзів чи від берега;
• тобі надто холодно;
• тобі надто жарко.
1. Чому небезпечно запливати за обмежувальні буйки?
2. У чому небезпека підводного каміння?
3. До чого можуть призвести жарти у воді, наприклад, якщо хтось без потреби кличе на допомогу або нишком підпливає під когось і хапає його за ноги?
Коли діти не вміють добре плавати, вони використовують надувні круги, матраци та автомобільні камери. Але вітер, хвилі і течія можуть підхопити надувний матрац і віднести далеко від берега, а відтак перекинути його (мал. 98).
Мал. 98. Що загрожує цим дітям?
Не купайся без нагляду дорослих!
Перші уроки плавання
Перші уроки плавання завжди присвячують умінню триматися і відпочивати на воді.
Найлегше відпочивати в положенні «медуза» (мал. 99, а). Це під силу навіть тим, хто не вміє плавати. На невеликій глибині набери в легені (не у живіт, це важливо!) повітря і затримай дихання. Лягай на воду, розслабивши руки і ноги. Тіло спочатку почне занурюватись, але за кілька секунд неодмінно спливе на поверхню.

Після цього спробуй положення «зірочка» (мал. 99, б). Лягаючи на воду, набери в легені повітря, широко розведи руки і ноги, щоб твоє тіло нагадувало форму зірки. Це збільшить його плавучість, воно менше занурюватиметься.
І нарешті, навчись відпочивати, лежачи на спині. Для цього набери в легені повітря, розведи руки в сторони і лягай головою на воду так, щоб у воді були й вуха (мал. 99, в). Не лякайся, якщо спочатку тіло занурюватиметься. Ця поза потребує тренування. Ти триматимешся на воді лише тоді, коли зможеш повністю розслабитись і почнеш вільно дихати.
Мал. 99
Небезпечні ситуації на воді
На воді трапляються ситуації, з якими непросто впоратися і досвідченому плавцеві. Особливо небезпечна судома. Якщо зсудомило ногу, треба на кілька секунд зануритися з головою у воду, випрямити ногу й сильно потягнути рукою ступню за великий палець на себе (мал. 100, а).
У водоймах, де багато рослин, пливи на самій поверхні води, намагаючись не робити різких рухів (мал. 100, б). Коли руки або ноги заплутались у водоростях, прийми положення «медуза» і звільнися.

Якщо тебе захопило течією, не намагайся 
боротися з нею. Пливи за течією, поступово, під невеличким кутом, наближаючись до берега (мал. 100, в).
Мал. 100
Допомога тому, хто тоне
На жаль, тонуть не лише плавці-початківці. Найбільший ворог того, хто почав тонути, — паніка. Тому думай про те, що боятися пізно, треба діяти. Поклич на допомогу.
Намагайся не піднімати голову і руки над водою. Пам’ятай, що вага тіла у воді набагато менша, ніж у повітрі. Не бійся занурити голову — з’явиться додаткова сила, що виштовхуватиме тебе з води. Подивись на вправних плавців: вони пливуть, тримаючи голову у воді, і лише на мить повертають її вбік, щоб зробити вдих. Верблюд не такий вправний плавець, але коли йому доводиться перепливати річку, він лягає на бік, щоб «потопити» свої горби й набути додаткової плавучості.
Якщо ти побачив, що людина тоне, допоможи їй. Простягни руку (тільки у тому разі, якщо стоїш на мілині або тебе хтось міцно тримає), кинь їй надувний матрац або іграшку чи рятувальний круг, сповісти рятувальників або поклич на допомогу дорослих.
ПІДСУМКОВЕ ЗАВДАННЯ ДО ГЛАВИ 3 РОЗДІЛУ 5(письмово)
Повтори вивчене, виконуючи наведені нижче завдання.
Напиши в зошиті причини, з яких ми повинні:
• прибирати за собою на природі;
• утримуватися від збирання первоцвітів — сон-трави, конвалій, пролісків;
• за загрози підтоплення чи зсуву залишити оселю, захопивши з собою найнеобхідніше.
Напиши в зошиті причини, з яких краще:
• не виходити з дому, якщо почув повідомлення про сильний вітер і грозу;
• не плавати, якщо надто втомлений, надто далеко від друзів чи від берега, тобі надто холодно або надто жарко.
Напиши в зошиті причини, з яких не можна:
• заходити у воду там, де встановлено знак «Купатися заборонено»;
• пірнати там, де з води стирчать корчі;
• купатися, коли почув штормове попередження.


§ 28.СТИХІЙНІ ЛИХА

Перейдіть за посиланням
Час від часу у світі трапляються природні катастрофи. Декілька років тому на узбережжі Індії, Таїланду та інших країн Південно-Східної Азії сталося цунамі. Хвилі заввишки з десятиповерховий будинок вщент зруйнували прибережні міста та всесвітньо відомі курорти.
Цунамі забрало більш як 300 тисяч людських життів. Величезна кількість жертв пояснюється тим, що цунамі не характерне для цього регіону, місцеві мешканці ніколи не чули про нього. Країни, які опинилися в зоні стихійного лиха, не мали системи передбачення цунамі й оповіщення про нього.
1. Назвіть якнайбільше стихійних лих (цунамі, виверження вулкана...).
2. Об’єднайте ці природні катастрофи за такими ознаками:
• Які з них трапляються переважно влітку, навесні, восени, взимку, а які не залежать від пори року?
• Які з них загрожують жителям гір, степів, океанічного узбережжя?
3. Які з них трапляються в Україні?
Повідомленнями про несприятливі погодні умови і стихійні лиха рясніє мало не кожний випуск новин. Знайдіть кілька таких повідомлень, зокрема про те, що відбувалося у вашій місцевості. Обговоріть їх із друзями.
Провісники стихійних лих
Чи відомо тобі, що тварини мають здатність передбачати зміну погоди (мал. 91)? Їхнє існування цілком залежить від природи, тому вони реагують навіть на невеликі зміни в довкіллі. А що вже казати про стихійні лиха! Тварини відчувають їх наближення і намагаються урятуватись.
Наприклад, під час цунамі в Індії слони врятували своїх погоничів тим, що перестали їх слухатись і попрямували в гори, якнайдалі від узбережжя.
Ластівки низько літають — на дощ і вітер.
Багато ворон літає та каркає — на негоду.
Чайки сидять на воді — на добру погоду, а якщо ходять уздовж берега — буде шторм.
Жаби стрибають уздовж берега — на дощ, а якщо сидять у воді — дощу не буде.
Якщо кіт спить, закриваючи лапкою ніс, очікуй похолодання.
А якщо лежить черевцем догори, буде тепло.
Мал. 91. Поведінка деяких тварин перед зміною погоди
1. Яка ще поведінка тварин свідчить про зміну погоди?
2. Які ви знаєте рослини, що реагують на зміну погоди? Як вони це роблять?
Грізні атмосферні явища
Найхарактернішими для нашої місцевості стихійними лихами є грози та сильний вітер, що супроводжуються зливами і градом. Метеорологи навчилися непогано передбачати їх. Тому, якщо ти почув повідомлення про сильний вітер (25—30 м/с) і можливі грози, краще залишитися вдома. Як тільки вітер посилиться, зачини вікна та кватирки і вимкни з розеток електроприлади. Під час грози не користуйся водогоном і телефоном.
Коли гроза застала тебе поза домівкою, треба діяти залежно від обставин. Навчитися цього допоможуть завдання, які ти виконаєш, користуючись блок-схемою, що на сторінці 159.
1. Уяви, що ти йдеш полем. Почалася гроза. Ти:
а) почнеш бігти; б) сховаєшся під поодиноким деревом; в) знайдеш заглиблення (яму, яр тощо) і присядеш, щоб не бути найвищою точкою на місцевості?
2. Розглянь мал. 92 і назви тих, хто наражається на небезпеку, ховаючись від грози: а) у річці; б) в автомобілі; в) під високим деревом; г) поблизу ліній електропередач; ґ) у кафе.
Мал. 92
1. За допомогою цієї блок-схеми виконай завдання, що на попередній сторінці.
2. Склади пам’ятку, як діяти під час грози, і порівняй її з наведеною на с. 174.
Блискавка влучає у найвищу точку на місцевості. Під час грози не можна користуватися мобільним телефоном.
Як поводитися під час підтоплення
Сильні зливи, швидке танення снігу нерідко призводять до того, що річки виходять з берегів, піднімається рівень ґрунтових вод. Унаслідок цього відбувається підтоплення житлових будинків. Під час катастрофічних повеней вода може зруйнувати греблі, дороги, іноді гинуть тварини і навіть люди. Тому кожному, хто опинився на підтопленій території, треба діяти дуже швидко.
За допомогою блок-схеми, що на наступній сторінці, та пам’ятки на с. 174 потренуйтеся правильно діяти в наведених нижче ситуаціях.
1. Михайлик був удома сам, коли почув по радіо повідомлення про небезпеку підтоплення його вулиці. Мешканцям будинків, яким загрожує підтоплення, було наказано взяти найнеобхідніше і зібратись у приміщенні школи. Що має зробити хлопчик?
2. Софійка гуляла поблизу озера. Несподівано почався сильний дощ, вода стала заливати усе навкруги. Дівчинка злякалася. Що вона має передусім зробити? Як діяти потім?
3. Влітку Василько з братом ходять у нічне чергування — пасти коней. Найулюбленіше їхнє місце — в долині гірської річки. Тато щоразу нагадує синам, що треба робити, коли вночі почнеться дощ. Яку пораду він дає хлопцям?
Якщо рівень води високий, треба вдягнути рятувальний жилет, круг чи принаймні прихопити з собою те, що збільшить плавучість: надувну іграшку, м’яч, пластмасовий таз або дитячу ванночку.
Із порожніх пластикових пляшок і скотчу можна зробити рятувальний пояс, як це показано на мал. 93.
Мал. 93
Коли прибуває вода, шукай порятунку на підвищеному місці.
Мал. 94
Дати письмову відповідь -Як ви будете діяти під час землетрусу  і повені (порядок дій)?                      


§ 27. БЕЗПЕЧНЕ ДОВКІЛЛЯ.

Ліси і степи, озера і річки, гори і моря, рослинний і тваринний світ — окраса рідного краю. Це природа, що існувала з давніх-давен, ще до появи на Землі людини.
Природа забезпечила людину всім необхідним для життя: сонячним світлом і теплом, чистим повітрям, якісною їжею, питною водою.
Частину природи, що оточує людину, з якою людина нерозривно зв’язана та безпосередньо взаємодіє, називають навколишнім середовищем, або довкіллям.
Дізнайся, як люди змінили довкілля там, де ти живеш. Ці зміни корисні чи шкідливі для здоров’я людей?
Щоб прокласти зручні автомобільні дороги та залізниці, люди руйнують гори. Греблями перегороджують річки. Створюють штучні водойми для зрошувальних систем. Осушують болота, на їхньому місці будують міста. Щоб забезпечити себе їжею, розорюють землі під сільськогосподарські угіддя.
Порушуючи рівновагу, що існує в природі, людина шкодить і собі. Вижити людство може лише за умови, що кожен землянин дбатиме про збереження і захист навколишнього середовища. Задовольняючи особисті потреби, потрібно пам’ятати про майбутні покоління. Людство має виконувати правила співжиття на Землі:
• Бути вдячним рослинам і тваринам за їжу, яку маємо.
• Не витрачати багатства Землі на виробництво зброї.
• Не наживатися на багатствах Землі, а зберігати їх.
• Споживати багатства Землі раціонально, бо всі земляни мають на них однакові права.
Поміркуй
1. Що потерпає у твоєму краї від діяльності людини? Розкажи.
2. Як можна покращити довкілля там, де ти живеш?
Зміни в природі називають природними явищами. Це чергування дня і ночі, зміна пір року, сонячні та місячні затемнення, припливи та відпливи, сонячна радіація, землетруси, повені, буревії, снігові замети, селі, зсуви, блискавка, лісові пожежі тощо.
Природні явища можуть приносити людям і користь, і шкоду. Наприклад, дощ допомагає рослинам рости, а зливи з градом знищують посіви. Сніговий покрив захищає землю взимку від перемерзання, а заметілі перешкоджають руху транспорту. Сонячне тепло і світло корисне, а сонячна радіація, що проходить крізь озонові діри, шкідлива для здоров’я.
Завдання
1. Вибери те, що робиш чи можеш робити саме ти для збереження довкілля. Поясни, чому інші заходи потребують допомоги дорослих.
а) Здавати макулатуру для переробки.
б) Вимикати світло, виходячи з кімнати.
в) Не залишати сміття після відпочинку на природі.
г) Надійно закручувати водопровідні крани.
ґ) Встановити контейнери для різних видів відходів.
д) Побудувати вітрову електростанцію.
е) Очищати стічні води місцевого підприємства.
є) Не рвати пролісків та інших квітів у весняному лісі.
Це допоможе в житті
Людина, як і рослина, — живий організм. Отже, їй для життя так само потрібні певні сприятливі умови.
Для того щоб довкілля було безпечним, потрібно всім виконувати правила співжиття на Землі.
Учись берегти природу, дбайливо й ощадливо ставитися до неї.
Моделюй — набувай життєвих навичок
1. Поміркуй, чи є можливість зменшити кількість сміття, що потрапить на сміттєзвалище. Будь економним! Спробуй:
• зробити з картопляних шкірок корм для птахів;
• здати макулатуру у приймальний пункт вторинної сировини;
• викинути пластикові пляшки в спеціальні контейнери;
Бери участь у прибиранні території біля школи, будинку, де ти мешкаєш, тощо.
2. Учись використовувати речі повторно. Прояви фантазію. Так, із старих лампочок можна виготовити новорічні прикраси, вазу для квітів тощо.
Із пластиковых пляшок — годівничку для птахів, скриньку для прикрас або дрібних речей, цікаву упаковку для подарунків тощо. Із пробок — зробити смішні фігурки тварин тощо.
• Запропонуй провести в школі конкурс кращих ідей перетворення непотрібних речей на корисні речі;
• Залучи до всесвітньої акції «День Землі» 28 березня батьків і знайомих.
З допомогою батьків знайди необхідну інформацію в Інтернеті, скористайся порадами на сайті: http://wwf.panda.org/uk/
Домашнє завдання
Прочитати  параграф і дати письмові відповіді на питання-
1. Які правила співжиття на Землі повинно виконувати людство щоб навколишнє середовище було безпечним для здоров’я людини?
2. Уяви себе керівником туристичної фірми. Які маршрути в місцевості твого проживання ти запропонував би туристам для відпочинку?
3. Поміркуй, яку людину можна вважати захисником довкілля? Чому?


§ 26. ЯКЩО ТИ НАДВОРІ 

Ти дорослішаєш, і батьки дозволяють тобі гуляти самому. Зверни увагу на деякі поради, які допоможуть уникнути нещастя.

• За жодних умов не сідай у машину до незнайомців. Ніколи не сідай у невідому машину.
• Не бери ніяких подарунків і швидко йди від людей, які їх пропонують.
Обов’язково розкажи батькам про небезпечні ситуації!
• Не спускайся у підвали та не піднімайся на горища.
• Не винось у двір дорогі речі, не хизуйся ними.

• Не йди з подвір’я без дозволу батьків.
• Не гуляй у безлюдних та незнайомих місцях.
• Уникай темних неосвітлених місць: дворів, під’їздів, підворіть.
• Не носи із собою великі суми грошей. Ніколи не хвалися грішми.
• Якщо грубо вимагають гроші або дорогі речі, погрожують ножем або іншою зброєю, — віддай без суперечок.

Пам’ятай, що від тебе залежить твоя безпека під час ігор надворі.
Безпека в натовпі
Що дорослішим ти стаєш, то частіше буватимеш на концертах, футбольних матчах, виступах видатних людей, на святкуванні дня міста чи села, у метро. Отже, потраплятимеш у натовп.
Найнебезпечніше — бути затиснутим у натовпі. Тобі потрібно знати, як уникнути можливих небезпек.
Якщо сталося якесь непорозуміння і почалася паніка, натовп стає некерованим, небезпечним. Люди можуть зашкодити один одному. За можливості — відійди в бік. Якщо такої можливості немає, рухайся разом з усіма в тому ж напрямку і з тією ж швидкістю, що й усі люди поряд.
СЛОВНИЧОК
Паніка (від імені грецького бога Пана) — масовий страх перед реальною або уявною небезпекою. Люди втрачають самоконтроль, стають небезпечними для себе та інших людей.
Пригадай
Поради, якщо збираєшся в людні місця.
Вибираючи місце для перегляду концерту:
• Не підходь близько до сцени, не залишайся у проходах.
• Прийди раніше, займи зручніше та безпечніше місце.
• Зверни увагу на запасний та аварійний виходи. Уяви, як до них дістатися з твого місця знаходження.
• Після концерту не поспішай до виходу.
• Одягайся у зручне взуття та одяг, що не заважають рухам.
• Не бери із собою громіздких речей.
• Якщо в натовпі у тебе щось упало, не піднімай.
• Остерігайся скляних вітрин та дверей, щоб не постраждати та не порізатися, якщо вони розіб’ються.
• Не тримай рук у кишенях. Зігни руки, міцно притисни їх до корпуса.
Зверни увагу на те, як треба діяти, якщо впав у натовпі.
• Якщо не втримався на ногах, спробуй якомога швидше піднятися. Стань на п’яти або носки та різко випрямляйся, «випірнаючи» крізь натовп.
• Якщо не можеш піднятися, згорнися клубочком, захисти голову руками.
Перейдіть за посиланням
https://m.youtube.com/watch?v=Dh_8PNxAjuo
Домашнє завдання(письмово)
1. Запиши на окремому аркуші найважливіші правила поведінки в натовпі.
Моделюй — набувай життєвих навичок
Вибери варіанти правильних дій у ситуаціях та встанови їх порядок.
1. Після концерту на стадіоні тебе відтіснили від батьків. Ти їх не бачиш. На виході виникла тиснява, люди запанікували. Твоя сумка впала під ноги. Твої дії:
а) кричатиму, кликатиму батьків;
б) триматимусь усередині натовпу. Після проходження вузьких місць постараюсь вибратися з нього;
в) намагатимусь розштовхати людей і знайти батьків;
г) нахилюся за сумкою;
ґ) шукатиму батьків після закінчення штовханини;
д) не зважатиму на сумку, зосереджуся, застібну одяг.
2. Під час святкування Дня міста на майдані утворився натовп. Зібралося багато молоді, що чекала на концерт. Ти прийшов з друзями, але в натовпі відстав і залишився сам. Люди поруч стоять дуже щільно, концерт ось-ось почнеться. Твої дії:
а) кричатиму, кликатиму друзів;
б) триматимусь усередині натовпу. Після закінчення концерту постараюсь вибратися з нього;
в) намагатимуся розштовхати людей і знайти друзів;
г) якщо є мобільний телефон, скористаюсь ним, щоб домовитися про місце зустрічі з друзями;
ґ) шукатиму друзів після концерту;
д) виберусь з натовпу на примітне місце (рекламний щит, вхід до будинку, зупинка), зателефоную друзям чи батькам, повідомлю, де чекаю на них;
е) виберусь з натовпу, пройду на заздалегідь вибране місце зустрічі та чекатиму друзів.
3. Ти збираєшся з батьками на футбольний матч. Що із запропонованого можна одягти або взяти із собою? Чому?
а) довгий в’язаний шарф;
б) джинси;
в) кросівки;
г) рюкзак;
ґ) широкий довгий плащ;
д) спортивну куртку;
е) туфлі на високих підборах;
є) товстий ланцюжок на шию;
ж) довгу парасольку;
з) іграшкового ведмедика;
и) вузькі штани;
і) сумку на довгому ремінці.

§ 25. Безпечний інтернет




Сьогодні Інтернет проник у наше життя і діяльність. Окрім комп’ютерів та ноутбуків, ми підключаємо до Інтернету все – мобільні телефони, планшети, холодильники, телевізори й багато інших портативних пристроїв. Саме тому дуже важливо знати якомога більше про безпеку у Всесвітній мережі.
Необхідно віднайти правильні способи захисту нашого приватного життя, коли ми перебуваємо онлайн.
Багато хто думає, що безпека в Інтернеті – це ілюзія, і бути захищеним зараз неможливо, адже веб-сайти збирають конфіденційну інформацію так тонко, що ми навіть не знаємо що саме їм відомо. Це, можливо, й так, але ця невпевненість – ще одна причина, щоб зберегти свою приватність та уникнути витоку персональних даних в Інтернет.
Чи є щось, що ми можемо зробити, аби бути більш захищеним коли займаємося серфінгом в Інеті, крім того, що не показувати свої паролі, або не надавати забагато особистої інформації?
              Ось декілька непоганих способів, які можна          використовувати для збереження вашої                                        персональної інформації.

1. Використовуйте надійний пароль - комбінуйте букви, цифри та інші символи.
2. Не вірте всьому, що читаєте - завжди перевіряйте достовірність джерела.
4. Не ховайтеся за анонімністю екрану комп'ютера. Не кажіть того, що не могли б сказати людині в обличчя.
5. Подумайте двічі, перш ніж поширити будь-яку інформацію. Як і в житті, потрібно думати про наслідки того, що говориш.
6. Не поширюйте в Інтернеті контент незаконного або непристойного змісту.
7. Переконайтеся, що ваш профіль у соціальній мережі закритий від сторонніх (перевірте налаштування безпеки).
8. Додавайте "у друзі" тільки тих, кого дійсно знаєте: навіть якщо це друзі ваших друзів, але особисто ви не знайомі, краще зайвий раз перестрахуватися.
9. Вашим друзям слід питати вашого дозволу, перш ніж завантажувати фотографії з вами або позначати вас на фотографіях в соціальних мережах. Не бійтеся сказати їм про це, і самі теж дотримуйтесь цього правила.
10. Не переходьте за посиланнями, прикріпленим в імейл-повідомленнях – безпечніше вводити адресу в рядок браузера самому.
                  


Перейдіть за посиланнямhttps://www.youtube.com/watch?v=1c6RMovuir0

Домашнє завдання  § 25(читати).В зошиті виконати завдання відповідно до теми





§ 24. НАОДИНЦІ ВДОМА

Термін виконання домашнього завдання до23.04

Тобі доводиться спілкуватися із знайомими і незнайомими людьми: з однокласниками та вчителями, батьками та близькими, лікарями та поліцейськими, продавцями та контролерами у транспорті. Якщо людина навіть знає твоє ім’я, називає твоїх батьків, спілкування з нею не завжди безпечне.
Більшість людей порядні, чесні й доброзичливі. Та існує небезпека зустрічі з недоброю людиною. Злодії витягують гаманці, розбишаки відбирають або псують особисті речі інших людей, шахраї можуть обдурити.
Пригадай
Необхідно вміти уникати небезпек. Але як їх розпізнати? Часто люди провокують лиходія своєю необачною поведінкою. Залишена в дверях записка може допомогти злодіям. Коштовності й гроші, покладені на видному місці, спокушають узяти їх. Хизування дорогими речами перед незнайомцями привертає увагу злодіїв.
Незачинені двері чи ненадійні замки не захищають квартири. Залишені без нагляду речі зникають.
Душевно розмовляють торговці деякими товарами. Так примовляють та запрошують подивитися і приміряти товари, що покупці й не помічають, як зникають їхні коштовні речі.
Пам’ятай, злочинцем може бути і чоловік, і жінка, і навіть твій ровесник.
Запам’ятай правила обачності, щоб не потрапити в халепу.
Не на всі прохання реагуй та негайно надавай допомогу.
Якщо до тебе звертається незнайомець, не підходь до нього, не розмовляй з ним.
Обов’язково розповідай батькам про підозрілі ситуації, людей, які погрожують, змушують щось приховувати, переслідують.
У разі термінової необхідності проси допомоги в дорослих: продавця, контролера, поліцейського.
Будь обережним із ключами від квартири, не передавай їх стороннім, якщо загубив, — одразу повідом дорослих.
Знайом близьких зі своїми друзями. Не запрошуй до себе малознайомих хлопців і дівчат, якщо дорослих немає вдома.
Поміркуй
Розглянь малюнок, назви службовців, які можуть приходити до оселі. Чи можна їм відчиняти двері? Чому?

 Не відчиняй дверей незнайомим, навіть якщо вони говорять, що принесли телеграму, хочуть перевірити покази електролічильника, справність газових приладів чи водогону тощо.
• Якщо подзвонили у двері, спочатку подивися у вічко. Не відчиняй, якщо це незнайома людина і батьки не попередили тебе про її візит.
• Якщо у вічко нічого не видно або в коридорі погасло світло, за жодних умов не відчиняй дверей. Можна зателефонувати сусідам і попросити подивитися, що сталося.
• Якщо розмова почалася, обов’язково скажи, що зараз вийдуть сусіди і допоможуть або приїде поліція і все з’ясує.
• Якщо наполягають на терміновій допомозі, як-от: виклик поліції, «швидкої допомоги» чи необхідність перекрити гарячу воду, попроси прийти із сусідами, яких ти знаєш, зателефонуй батькам.
• Якщо в замку повертається ключ, а батьки прийдуть не скоро, потрібно голосно запитати: «Хто там?», закрити двері на ланцюжок. Не почувши відповіді, швидко просити про допомогу по телефону або з балкона сусідів, перехожих, поліцію.
Телевізори та мобільні телефони мають більшість людей. Кожного дня телебачення пропонує багато цікавих пізнавальних передач. Та є такі передачі, за допомогою яких здійснюється шахрайство — відбирання грошей. Не відстають від телевізійних шахраїв і телефонні.

Як НЕ стати жертвою телевізійних і телефонних шахраїв

• НЕ спокушайся на заклик «Проголосуйте за улюбленого виконавця». Вартість самого «голосування» може бути невисокою, але до неї додаються вартість sms-повідомлення чи телефонного дзвінка, які значно дорожчі за звичайні sms-повідомлення з мобільного, дзвінки зі стаціонарного чи мобільного телефонів.
• НЕ замовляй ринг-тони, музичний контент, прогнози погоди, курси валют та багато іншого за пропозиціями реклами на телеекрані, де висвітлюється короткий номер. Той, хто відсилає на нього запит, «непомітно» позбавляється грошей. У відповідь або нічого не отримує, або отримує мрЗ-файл, коротке
повідомлення з текстом чи картинкою, що є доступними на безкоштовних сайтах.
• НЕ реагуй на інформацію про перемогу в якомусь конкурсі номерів телефонів чи випадковий вибір. Не поспішай пересилати повідомлення чи телефонувати на певний «секретний номер», переказувати якусь невелику суму, щоб підтвердити свій номер телефону як номер переможця. Шахраї розраховують не тільки на невеличку суму переказу, а й на оплату за зв’язок із «секретним номером», який майже завжди є якоюсь послугою, що тарифікується дорого за з’єднання чи за хвилини зв’язку.
• НЕ повідомляй інформацію про себе та своїх близьких. Якщо прийшло підозріле sms-повідомлення, викликає незнайомий номер чи відбувається розмова з незнайомцем, одразу повідомляй дорослих.
• НЕ поспішай брати трубку домашнього телефона, переглядаючи телепередачі із закликами зателефонувати й дати відповідь на просте запитання. Адже на кінець місяця може прийти великий рахунок за користування телефоном. Поки відбудеться з’єднання, поки пройде повідомлення автовідповідача-робота, поки звільниться оператор, з яким можна поспілкуватися, на номер вашого домашнього телефона буде нараховуватися плата.
Ніколи не вір незнайомцеві, навіть якщо він називає твоє ім’я та імена твоїх батьків. Такий незнайомець може бути небезпечним. Не слід розмовляти з ним, брати в нього якісь речі, кудись йти разом, відчиняти двері та впускати в квартиру.
Для особистої безпеки не хизуйся своїми речами. Якщо сталась якась підозріла пригода, обов’язково повідом дорослих.
Завдання

1. Як слід поводитися, якщо хтось чужий відкриває замок дверей квартири?
2. Як ти вчиниш, якщо чекаєш на ліфт і підійшов незнайомець? Чи поїдеш з ним разом? Чому?
3. Чи потрібно мешканцю багатоповерхового будинку знати сусідів? Поясни свою відповідь.
4. Що ти зробиш, якщо незнайомці пропонують тобі взяти участь у телепередачі?
5. Як відповіси на дзвінок із запрошенням за невелику суму стати учасником телешоу? Кого повідомиш про це? Чому?



 Перейдіть,будь ласка,за посиланням


Домашнє завдання:

Читати 24  параграф

 вибрати з запропонованих 2 ситуаційні завдання(на вибір) і дати письмово відповідь.

Ситуаційні завдання

Моделюй — набувай життєвих навичок
Обговоріть ситуації. Як правильно діяти?
1. Без попередження приходить працівник служби газу. Ти його не знаєш. Він говорить, що необхідно перевірити справність газових приладів. Якими будуть твої подальші дії?
2. Незнайомець просить дозволу скористатися телефоном, щоб викликати «швидку допомогу». Як вчинити?
3. У двері дзвонить незнайома людина, представляється співробітником батька. Просить віддати якісь документи на прохання батька. Що слід зробити?
4. Поліцейський просить відчинити двері для якоїсь перевірки. Які будуть твої дії?
5. Незнайомець каже, що він сусід з нижнього поверху. Вимагає негайно відчинити двері, бо ви його заливаєте. Грюкає у двері. Як вчинити? 
6. Хтось подзвонив у квартиру. Підійшовши до дверей, не можна нічого побачити у вічко, бо в коридорі темно. Що робити?


§ 23. АВТОНОМНА СИТУАЦІЯ
Термін виконання домашнього завдання з 9.04-15.04

Ти вже знаєш, як безпечно поводитися в різних життєвих ситуаціях, до кого можна звернутися по допомогу. А от якщо поблизу нікого немає — людина залишається наодинці, тобто потрапляє в автономну ситуацію.

- СЛОВНИЧОК -

Автономія (від грецького слова, що означає «незалежність») — тут: здатність самостійно вирішувати певні завдання.
В автономній ситуації можна опинитися і в природі, і в населеному пункті.


 Поміркуй
Прочитай прислів’я і приказки. Поясни, як ти їх розумієш.
Очам страшно, а руки роблять.
 Страх — добрий брат безпеки.
 Обережність стримує, обачність веде.
Віру й надію не треба втрачати. 
Дати собі раду і подолати страх можна. 
Сильні духом люди знаходили вихід з найскладніших ситуацій.

Пригадай
Якщо ти знаєш історії про подібні ситуації, розкажи.
Ти знаєш основну формулу безпеки. Згадай її. Формулою безпеки можна скористатися і в автономній ситуації. Отже, діяти треба так:







Яскравим прикладом людини, яка не розгублювалася у складних ситуаціях, є 

«Робінзон Крузо" 

В романі йде мова про людину, яка посідала не дуже важливе місце у суспільстві, яка звикла жити, користуючись надбаннями свого часу, потрапляє у таке становище, в якому не має можливості жити у звичних умовах. Більше того, Робінзон знаходиться у скруті, майбутнє лякає його. Відірваність від цивілізації здається йому гіршою за смерть. Його охоплює відчай. Таким зображує автор Робінзона у перші дні його життя на безлюдному острові.

Проте, з часом Робінзон вимушений замислитись про те, як залишитися живим у нових обставинах, і відчай змінюється на надію. Лише під час хвороби смуток знову повертається, посилений тим, що Робінзон відчуває себе дуже самотнім.


Купить Бюджетна мишка з підсвічуванням і можливістю відключення!
Факти
.У шторм діти із старшого загону прогулювалися біля моря. Дівчину змило сильною хвилею. Вихователь, не вагаючись, стрибнув у воду і виштовхнув її з води. Але наступна хвиля понесла його в море. Чоловіка то прибивало до берега, то відносило у відкрите море. Жодне судно не могло врятувати людину через загрозу розбитися на підводних скелях. 59-річ-ний чоловік перебував понад 10 годин у воді, температура якої була лише +12 °С. І переміг, бо не втратив надії!
•    Аргентинські рибалки виходять у море на «суднах», у конструкції яких використовуються пластикові посудини. Наші рибалки також роблять плоти із пластикових пляшок.
•    Деякі люди будують з пластикових пляшок меблі, теплиці, навіть будинки.


Домашнє завдання(відповідь письмово,відправляємо на електронну скриньку)

1.    Що таке автономна ситуація? Де вона може виникнути?
2.    Поясни, як діяти, якщо застряг у ліфті.
3.    Наведи приклад конкретної автономної ситуації. Запропонуй вихід з неї. 

---------------------------------------------------------------



Урок 22.Якщо виникла пожежа.


Щорічно внаслідок пожеж гине та страждає значна кількість людей. В дим та попіл перетворюються матеріальні цінності.

Небезпечність пожежі полягає у токсичності продуктів горіння, вогні, підвищеній температурі, задимленості та зменшенні концентрації кисню.


Ми звикли до вогню, який здавна служить людині, даючи тепло і світло, допомагаючи готувати їжу, плавити метал і пластмаси, рухати автомобілі, піднімати в небо літаки та ракети. 

Як люди подружилися з вогнем

Невідомо, коли наші пращури вперше почали користуватися вогнем. Це сталося багато тисяч років тому, коли первісні люди ще жили в печерах, вдягалися в шкури звірів і їли те, що вдавалося назбирати або вполювати. У ті часи вони навіть гадки не мали про гарячу їжу.
Ніхто не знає, як люди познайомилися з вогнем. Можливо, блискавка вдарила в сухе дерево, чи вулканічна лава запалила рослини на схилі вулкана, чи трапилося щось інше.
Первісні люди швидко зрозуміли: вогонь — чудовий подарунок, завдяки якому можна грітися біля багаття та споживати гарячу їжу. Але добувати вогонь наші пращури тоді ще не вміли. Дуже довго люди могли лише підтримувати вогонь, який сам спалахнув з якоїсь причини. Зазвичай це робили жінки, які стежили, щоб полум'я не згасало, вчасно підкладаючи дрова у багаття.


  • У житті нерідко трапляються події, що можуть призвести до загибелі людей. Це аварії, стихійні лиха, пожежі, повені, радіаційне забруднення, терористичний акт, військові конфлікти тощо. Такі події прийнято називати надзвичайними ситуаціями. Сьогодні ми розглянемо з вами один з найпоширеніших видів, що увійшов до списку надзвичайних ситуацій. 
Сірники – добро і зло, 
Знає місто і село. 
Слід порадитись з батьками, 
Що робити з сірниками. 
Можна пічку розтопити, 
Можна дім вогнем спалити. 
Можна чай зігріть на лузі, 
Можна ліс спалить на смузі. 
Ти ж, подумай, все-таки, 
А навіщо сірники? 
Якщо загорівся дім 
Подзвони ти ,,101”. 
І з вогнем ти не шуткуй, 
Потерпілих всіх рятуй. 
Їхні опіки не три, 
Краще викличи ,,103”. 
І не треба гріти чай – 
Телевізор виключай. 
Відключи ти всю мережу 
І тоді гаси пожежу!






Що робити, якщо пожежа застала вас у приміщенні?!
  • ви прокинулись від шуму пожежі і запаху диму, не сідайте в ліжку, а скотіться з нього на підлогу та повзіть під хмарою диму до дверей вашого приміщення, але не відчиняйте їх відразу;
  • обережно доторкніться до дверей тильною стороною долоні, якщо двері не гарячі, то обережно відчиніть їх та швидко виходьте, а якщо двері гарячі - не відчиняйте їх, дим та полум'я не дозволять вам вийти;
  • щільно закрийте двері, а всі щілини і отвори заткніть будь-якою тканиною, щоб уникнути подальше проникнення диму;
  • відчиніть вікно та кличте на допомогу;
  • якщо ви не в змозі відкрити вікно - розбийте віконне скло твердим предметом та зверніть увагу людей;
  • якщо ви вибрались через двері, зачиніть їх і поповзом пересувайтесь до виходу із приміщення (обов'язково зачиніть за собою всі двері);
  • під час пожежі заборонено користуватися ліфтами.(мал .ст 128-130))
  • Перейдіть ,будь ласка,за посиланням  https://m.youtube.com/watch?v=zdHRXiRyzqs
  • https://m.youtube.com/watch?v=WFPlxcF_SiI
Опрацювати 22 параграф  .Відповіді чекаю на електронну пошту biologsvitlana@gmail.com

Популярні дописи з цього блогу